Дорожні пригоди - поради адвоката

Дорожні пригоди - поради адвоката

На цій сторінці розміщені приклади реальних ДТП, в яких досить складно визначити винного у виникненні дорожнього інциденту, а отже, особливо актуальна юридично-консультаційна допомога спеціаліста.

Дорожня пригода виникає миттєво, іноді важко скласти реальну картину пригоди, дати вірну оцінку діям кожного з водіїв, і виникає ситуація коли Вас можуть визнати винним у спричиненні ДТП.
В таких випадках особливої уваги заслуговують такі фактори, як вірний та своєчасний опит свідків ДТП, правильне складання схеми ДТП, а також Ваші власні свідчення про перебіг подій.

Наші спеціалісти, що прибувають на місце події по Вашому виклику, прослідкують, щоб у всіх перерахованих пунктах розгляду ДТП були враховані Ваші інтереси, і допоможуть скласти об'єктивну та вірну картину аварії, що сталася.

Якщо ви стали учасником ДТП... Поради "Автоадвоката". 

Як діяти, якщо Ви стали учасником ДТП.
Ставши учасниками дорожньо-транспортної пригоди, багато водіїв впадають у паніку, розгублюються та втрачають контроль над подіями, що відбуваються. А тим часом, саме перші дії на місці ДТП, що пов'язані з первісним оформленням документів, мають найважливіше значення для об'єктивного й правильного розгляду всіх обставин події надалі.
Грамотні дії на первісному етапі оформлення дорожньо-транспортного випадку є своєрідною гарантією Ваших інтересів при наступному розгляді справи. Унікальність цього етапу полягає в тому, що надалі буде практично неможливо достовірно відновити інформацію, що має відношення до огляду місця події, але не оформлена документально. Тим часом, саме аналіз слідів ДТП дозволяє фахівцям отримати об'єктивне уявлення про його механізм, а це має вирішальне значення при визначенні винності того чи іншого учасника події.
Співробітники міліції, що прибули на місце події, зобов'язані не тільки опитати всіх учасників та очевидців, але й скласти протокол огляду місця події та прикласти до нього схему ДТП, а також протоколи огляду транспортних засобів, із зазначенням отриманих ними технічних ушкоджень. В цій ситуації існує декілька підводних каменів.
По-перше, в процесі огляду і здійснення вимірів мають бути присутні не лише поняті, що запрошені співробітниками міліції, але й учасники дорожньо-транспортної пригоди. Свою згоду або незгоду з будь-якими діями міліціонерів під час огляду місця події вони мають право викласти письмово у відповідному протоколі огляду. На практиці частіше буває так, що водій, який перебуває у шоковому стані після аварії, пасивно сидить у своїй або міліцейській машині і після закінчення усіх дій механічно підписує протоколи, навіть не вникаючи в суть підписаного. Базуючись на адвокатському досвіді захисту клієнтів у «дорожніх» справах, можна однозначно стверджувати, що майже дев'яносто відсотків протоколів огляду місця події є, м'яко кажучи, дещо неповними.
Відповідно до «Інструкції по організації провадження у справах про адміністративні порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху», затвердженої наказом МВС України від 25 лютого 1994 р. № 91, на схемі ДТП, що додається до протоколу огляду місця події, мають бути зазначені й зафіксовані відносно постійних орієнтирів усі сліди та інші предмети, які мають відношення до події: уламки кузова, осип ґрунту з-під колісних ніш, уламки скла, часточки фарби, технічні рідини й пально-мастильні матеріали, що розлилися. Звісно, що обов’язково мають бути зафіксовані сліди від гальмування, при цьому варто враховувати, що довжина видимого гальмівного сліду з часом зменшується і на час прибуття співробітників міліції він може бути меншим, ніж був одразу після події. Зображується також та ділянка дороги, де відбулася подія. При цьому на схемі мають бути позначені дорожня розмітка, засоби організації руху, ухил дороги, стан і вид дорожнього покриття, ширина проїзної частини та всіх елементів дороги. На практиці ж замість усієї цієї інформації схема зазвичай містить лише зображення ділянки, де відбулося ДТП, та позначення місць, де розташувалися транспортні засоби після аварії. Тому першочерговим завданням водія є активна участь у ході огляду та наполегливість у спілкуванні зі співробітниками міліції у тому випадку, якщо вони з якихось причин не фіксують у повному обсязі всі сліди та предмети, що мають відношення до ДТП.
По-друге, варто досить серйозно поставитися до того пояснення, що береться співробітниками міліції у водія в писемній формі. Якщо Ви перебуваєте в цей момент у стані душевної схвильованості після пережитого стресу, буде за краще перенести розмову на пізніший час. У будь-якому випадку, не варто по гарячих слідах робити категоричні висновки щодо своєї винності та підписуватися під ними. Ваше пояснення, яке складається на місці ДТП, має бути дуже коротким. Достатньо буде вказати, що Ви дійсно керували автомобілем та рухалися по даній вулиці в даному напрямку. Докладно поговорити про всі обставини події Ви зможете пізніше, зі слідчим чи дознавачем.
По-третє, не варто цілковито покладатися на співробітників ДАІ у питаннях виявлення очевидців події. Часто-густо в матеріалах ДТП, які були зроблені у місцях великого скупчення людей, відсутні будь-які дані про можливих свідків. Враховуючи, що покази свідків мають у подальшому дуже велике значення для об’єктивного розгляду справи та мізерні шанси відшукати очевидця через деякий час після аварії, необхідно самому подбати про свої інтереси. Найпростішим варіантом у цьому випадку є складення списку номерів автомобілів, які проїжджали мимо у момент аварії та безпосередньо після неї. Буває і так, що хтось сам підходить до міліціонерів і каже, що бачив аварію. У гарячці оформлення документів про цю людину можуть просто забути, тому водію варто самостійно записати ім'я та адресу такого свідка і залишити ці дані у себе.
Ще одна небезпека криється у можливості домовитися на місці події з іншим учасником ДТП та залагодити всі питання без ДАІ. Ідея досить приваблива, але потрібно мати на увазі, що вирішивши заплатити гроші за заподіяну Вами шкоду, Ви маєте бути абсолютно впевнені, що саме Ваші дії послужили причиною ДТП. А якщо гроші будуть платити Вам, то мають бути певні гарантії, що з Вами розрахуються. Одним із варіантів таких гарантій може бути складена водіями схема ДТП, згідно якої можна однозначно визначити, хто з учасників пригоди винен у даній події та яка сума підлягає виплаті постраждалому у якості компенсації.

Якщо до ДТП привели проблеми з дорожнім покриттям.
Досить часто причиною ДТП є дефекти дорожнього покриття або незадовільний стан дороги загалом. Дефекти дорожнього покриття умовно можна розділити на кілька категорій:
1. вибоїни, ями, неглибокі канавки на асфальтованих або бетонних дорогах;
2. нерівна дорога (хвилеподібне покриття);
3. дефекти, пов'язані із проведенням ремонтних робіт (дорога, що залита бітумом або засипана гравієм і т.п.);
4. дефекти, пов'язані з порушеннями в проектуванні і будівництві (неправильний нахил або профіль проїзної частини і т.п.).
Незважаючи на різнорідність дефектів, наслідки руху транспортного засобу по дефектній проїзній частині зазвичай однакові: раптове погіршення керованості автомобіля, пошкодження деталей підвіски. У деяких випадках раптова втрата керованості приводить до ДТП.
Ситуації, коли водій за кермом не може вчасно виявити дефект проїзної частини, трапляються досить часто і можливі, наприклад, уночі або в умовах обмеженої видимості. Що ж робити, якщо незадовільний стан дорожнього покриття став причиною дорожньо-транспортної пригоди?
По-перше, при оформленні події співробітниками міліції необхідно переконатися, що в протоколі огляду місця події відображені сліди руху транспортного засобу та стан дороги. Дефект дорожнього покриття необхідно не тільки занотувати, але й дати його координати щодо яких-небудь постійних орієнтирів, наприклад, кілометрового знаку, дорожнього знаку й т.п. Крім того, даний дефект в протоколі огляду має бути зорієнтований щодо траєкторії руху транспортного засобу.
По-друге, в даному протоколі варто занотувати наявність або відсутність дорожніх знаків, що попереджають про небезпеку, пов’язану з недоліками дорожнього покриття; вказати відстань від місця установки таких знаків (якщо вони є) до місця розташування дорожнього дефекту.
По-третє, необхідно простежити, щоб у процесі слідства або дізнання під час проведення авто-технічної експертизи або авто-технічного дослідження у заключній постанові були відбиті усі факти, що пов'язані з дорожнім дефектом.
Довести «провину дороги» можна тільки за умови повного і правильного документування усіх слідів події та дорожніх умов. В такому випадку, залежно від вагомості наслідків ДТП, до адміністративної (згідно до ст. 140 КпАП України) або карної (згідно до ст. 288 КК України) відповідальності будуть притягнуті посадові особи, відповідальні за справний стан дорожнього покриття. Матеріальні й моральні претензії до винного в даній ситуації пред'являються шляхом подачі позовної заяви як самостійно, так і в рамках кримінальної справи. Необхідно зазначити, що подача позову в карному процесі звільняється від оплати державного мита.

Якщо Вас зупинив даішник - поради "Автоадвоката".


Літо – це традиційний сезон для здійснення авто подорожей. Хтось їде на машині за кордон, хтось - на узбережжя Чорного або Азовського морів, а хтось – просто на дачу. Але нерідко вояж затьмарюється несподіваними неприємностями, що трапляються на дорозі. Як же виплутатися із цих неприємностей з найменшими втратами часу, нервів і грошей?

Ситуації на дорозі:
1. На просілковій дорозі, удалині від пікету або КПП, Вас зупиняє смугастим жезлом співробітник ДАІ, поруч з яким стоїть службовий автомобіль.
2. Ви знаєте, що нічого не порушували, але даішник намагається "докопатися" по дріб'язках. 3. Глухою ніччю, удалині від населених пунктів Вас намагається зупинити даішник або міліціонер. Даішник у формі, але вся обстановка здається Вам досить підозрілою...
4. Вас зупиняє співробітник ДАІ або міліції у формі, але без смугастого жезла.
5. Зупиняє людина з жезлом, але в цивільному вбранні. Поруч знаходиться міліцейський автомобіль.
6. На дорозі співробітники ДАІ намагаються перевірити технічний стан Вашого авто. Наприклад, замірити зміст у вихлопі автомобіля CO і CH.
7. Вас зупинили на КПП і повідомили, що 10 хвилин назад Ви проігнорували вимогу співробітника ДАІ про зупинку. Тобто зникли з місця "злочину".
8. При складанні протоколу інспектор не вписує пасажирів як свідків, аргументуючи свої дії заученою фразою: "Пасажири – не свідки, а зацікавлені особи!"
9. Ви зіткнулися з "підставою". Виниклі немов із-під землі даішники відразу починають стверджувати, що винуваті саме Ви.
10. Співробітники міліції починають обшукувати автомобіль.
11. Вас змушують заплатити за паркування або стоянку, хоча місце, де Ви зупинилися, нітрохи на стоянку не схоже.

Що говорить закон
1. Відповідно до п.2.4. Правил дорожнього руху Ви зобов'язані зупинитися.
2. Підпункт 5 пункту 5 Постанови КМУ від 14 квітня 1997 року № 341 "Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ" забороняє зупиняти автотранспорт, якщо водій нічого не порушив і не використає машину в протиправних цілях.
3. Відповідно до п.2.4 Наказу МВС України № 482 від 30 червня1998 року "Про заходи щодо поліпшення нагляду за дорожнім рухом і взаємин міліції із власниками транспортних засобів" поодиноким нарядам або нарядам на автомобілях без спеціального зафарблення заборонено зупиняти автомобілі для перевірки в темний час доби на неосвітлених ділянках доріг і вулиць. Закон дозволяє гальмувати Вас у глухомані й темряві тільки під час проведення спеціальних операцій.
4. Згідно Наказу МВС України № 482 від 30 червня 1998 року вимога про зупинку повинна подаватися жезлом.
5. Відповідно до п. 2.4 Правил дорожнього руху водій повинен зупинятися й пред'являти документи на вимогу працівника міліції, але не цивільні особи.
6. У підпункті б) п. 2.4 Правил дорожнього руху сказано, що водій повинен дати можливість співробітникові міліції перевірити технічний стан, номери агрегатів і комплектність автомобіля.
7. Інспектор може скласти протокол тільки за те порушення, що бачив особисто. У Наказі МВС України від 30 червня 1998 року N 482 говориться, що можливість водія бачити й правильно розуміти вимогу працівника міліції про зупинку з'ясовується в конкретній дорожній ситуації, що склалася в місці й під час зупинки транспортного засобу.
8. По всіх діючих кодексах України свідком є кожна людина, якому що-небудь відомо по даній справі. А ступінь вірогідності показань нехай визначає суд!
9. Згідно п. 2.11 Інструкції по веденню й діловодству справ по адміністративних порушеннях правил, норм і стандартів, які стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, інспектор ДАІ зобов'язаний документально зафіксувати ДТП і скласти протокол.
10. Обшук має проводитися у присутності двох понятих (ними не можуть бути ні Ваші пасажири, ні співробітники міліції) та обов'язково з оформленням протоколу обшуку.
11. Закон України "Про захист прав споживача" забороняє яку-небудь діяльність (дії або бездіяльність), яка вводить споживача в оману або є агресивною. Ця ж заборона стосується й нав'язування платних послуг.

Як по-розумному поводитися
1. Зупиняєтеся, але з автомобіля не виходите. Двері блокуєте й просите інспектора ДАІ, що здійснює перевірку, показати посвідчення. Запишіть всі його дані (ПІБ, посаду, номер посвідчення й жетону). Якщо раптом справа дійде до прокуратури, Вам не прийдеться згадувати, хто Вас зупиняв. Конфлікт не загострюйте.
2. Відразу запитайте в особи, що Вас перевіряє: "А що я порушив?" Якщо Вас зупинили, щоб "заробити", отримаєте відповідь, що Ви, наприклад, не були пристебнуті ременем безпеки. Можете сказати, що відстебнулись, поки даішник ішов до Вашого автомобіля. Ви праві, а інспектор, що зупинив Вас, – порушник постанови (див. у сусідній графі).
3. Закон тут Вам не порадник, він не може передбачити усі неординарні ситуації. Розумніше не зупинятися, якщо у Вас є підозри, що справа не чиста! Адже у Вас у салоні дружина і діти. Якщо дорога Вам знайома, автомобіль у порядку, женіть без зупинки. Однак Ви обов'язково повинні зупинитися на першому ж посту. Інакше у Вас можуть почати стріляти, якщо перевірка на путівці була все-таки законною.
4. Ви можете спокійно проїжджати мимо! Якщо міліціонер Вам махає рукою, то є великі підозри, що це шахрай. Або ж міліціонер хоче, щоб його підвезли, а підвозити Ви не зобов'язані.
5. Якщо немає уніформи – тоді швидше за все, що це практикант. У нього й посвідчення зазвичай немає. Ви можете не зупинятися. Міліцейська машина, що стоїть поруч – це ще не аргумент для зупинки.
6. Одне діло, коли Вас перевіряють дійсно співробітники міліції. І зовсім інше – якщо той же вихлоп хочуть замірити посеред дороги та ще й не зрозуміло хто. Один час в Україні розплодилося безліч "лівих" фірм, співробітники яких в камуфляжі й із саморобними жезлами зупиняли машини "для перевірки рівня CO і CH". Однак у всіх випадках, коли обурені люди зверталися до прокуратури, міліція щоразу від них відхрещувалась. Тому якщо Ви попадете на таку псевдо-перевірку, чемно поясніть її незаконність і зажадайте у "камуфляжників" їхні посвідчення й т.д. Як правило, після цього вони відпускають свою жертву.
7. Скажіть, що подасте на інспектора в суд. Сам він не був очевидцем порушення, а в такому випадку складений по порушенню протокол – це підробка!
8. Якщо свідки не були вписані до протоколу – впишіть їх самостійно. У протоколі для цього є спеціальна графа – "Пояснення правопорушника". І тільки після цього підписуйте протокол.
9. Обов'язково зажадайте в осіб, що під’їхали, їхні документи, і наполягайте на оформленні ДТП. Якщо не допомагає, телефонуйте 02. Вийдете на зв'язок з управлінням внутрішніх справ або міста, або області. Ваш дзвінок обов'язково буде зафіксований.
10. Зазвичай, після того як Ви зажадаєте дотримання законності, нагадаєте про понятих і т.д., співробітники міліції втрачають до інтерес до Вашої особи.
11. Можете нічого не платити. Однак відразу ж говорити про це не треба – ще проколють колеса! Краще скажіть: "Повернуся – розберемося". І ще: ніколи не кажіть, що заплатите. По неписаних бандитських законах (ви ж не знаєте, на кого натрапили) – не важливо, винен чи ні. Якщо дав слово – тримай!

Як відрізнити інспектори ДАІ від співробітника іншої правоохоронної
або силової структури?
1. Співробітники ДАІ повинні бути одягнені в темно-синю форму й кашкети циліндричної форми. У темний час доби – у жилети з жовтими світло-відбивними смугами й написом "ДПС".
2. Крім того, колишні значки на куртці (уведені до речі не так вже й давно) скасовують. Замість них на груди дорожнього інспектора повісять із одного боку п'ятикутну зірку, а з іншого – металеву табличку. На зірці буде назва регіону, а на табличці – прізвище, ім'я та по батькові даішника. У деяких областях України, до речі, така форма вже з'явилася.
3. Елітний підрозділ ДАІ "Кобра", на відміну від інших своїх колег, має винятково чорний колір уніформи.

Куди дзвонити?
Міліція – 02 (на відміну від дзвінків у районні або дільничні відділення міліції, дзвінки на головний міліцейський номер завжди фіксуються на магнітофон).

Як заповнити протокол
Для того, щоб залишитися при своїх (грошах і правах), самі запропонуйте інспекторові скласти протокол. Така оригінальність обов'язково насторожить даішника: а навіщо, а раптом перевірка? І не виключено, що він раптово перемінить гнів на милість й обмежиться зовсім забутою, але передбаченою законом формою покарання – "усним попередженням". У протоколі має бути відображено все, у чому інспектор Вас звинувачує. Звичайно, якщо у Вас із ним виникла запекла суперечка, він намагатиметься розписати Вас у документі завзятим порушником. Однак у графі "Пояснення водія" не варто виправдуватися. Досить вписати всього два слова: "Не згоден".


Обережно - "підстави" на дорогах!

Найбільш характерні прийоми організаторів “підстави”:

- Ви рухаєтесь у крайньому лівому ряді. Позаду Вас “підпирає” авто, що наполегливо сигналить Вам фарами: поступися дорогою! Піти можна тільки вправо, а там вже на Вашому правому задньому крилі “висить” інша машина (якщо справа відбувається вночі, то нерідко вона йде без вогнів). Вам погано видно – для більшості дзеркал це “мертва зона”. До того ж ззаду Вас сліплять дальнім світлом. Ви приймаєте вправо, а той, хто у вас на крилі, різко додає хід. Ваш бампер креслить по його лівому борті. Хто є винуватцем ДТП? Звичайно, що Ви.
- Екіпаж “підстави” паркується, не доїжджаючи декількох метрів до правого повороту – наприклад, до в'їзду на АЗС. Таким чином, Ви не можете повернути з крайнього правого ряду – вам приходиться об'їжджати машину, що стоїть. У момент повороту ця машина зривається з місця. Потім вже не доведеш, що вона стояла і ніхто її не “підрізав”.
- “Підстава” у “засідці” організується там, де маневри потенційної жертви вимагають особливої обережності. На перехрестях із круговим рухом, на з'їздах з розв'язок, мостів, віадуків. На вузьких вуличках із крутим підйомом Ви поспішаєте, а перед Вами хтось ледве повзе. Коли Ви наближаєтеся до цього авто бампер у бампер, його водій різко гальмує і швидко дає задній хід. Винуватець, звичайно, той, хто їхав позаду.

Жертвами “підстави” найбільш часто стають жінки, особливо – ті, котрі демонструють невпевненість у керуванні автомобілем. А також “чайники”, люди похилого віку і любителі спілкування по мобільному телефону – через нестачу уваги з боку останніх. Психологічний типаж жертви доповнює його авто: як правило, це нові “сімки”, “вісімки”, “дев'ятки”, “десятки”, “Феліції”, “Рено”, “Гольфи”, “ДЕУ” і т.п. Власники таких автомобілів досить заможні для того, щоб розплатитися з “підставою” на місці, але навряд чи зможуть протистояти натиску злочинців.
“Підстава” боїться стареньких дідусів на „убитих” машинах (ледве що – кличуть міліцію, і користі з них для здирників, як з козла молока), та нових дорогих іномарок – у їхніх власників і зв'язків, і впевненості в собі хоч відбавляй. Якась там “підстава” не становить для них ніякої загрози.

Як уникнути “підстав” на дорогах?

Обчислити потенційну “підставу” непрофесійному водієві важко, але можливо. По-перше, по поведінці: авто, що завзято “висить” на вашому задньому крилі – це вже потенційна небезпека. По-друге, по марці машини: як правило, авто “підстави” престижне, але старе – “Mercedes”, “BMW”, “Volvo”, “Cherokee” і т.п. якого-небудь вісімдесят п'ятого року випуску. Мотлох, але запчастини і фарбування для якого як і раніше коштують дорого. По-третє, якщо ДТП усе-таки сталося, “підстава” відразу ж продемонструє велику кількість “свідків”. У вас же, як правило, свідків не буде взагалі.

Протистояти “підставі” просто. Співробітники міліції і практикуючі юристи дають лише один дієвий рецепт: дійте за законом!
- Ні в якому разі не залишайте місце події, не рухайте машину.
- Негайно викликайте ДАІ.
- Не віддавайте бандитам документи і ключі від машини.
- Не погоджуйтеся їхати ні на яку “оцінку збитку” – коли ДТП оформить ДАІ, тоді і будете оцінювати.
- І головне – не втрачайте самовладання. Погрози бандитів у вашу адресу нічого не варті. Якнайбільше, що вони зможуть Вам зробити – ударити, та й то не сильно, тому що іти “під статтю” їм зовсім не хочеться.

І аж зовсім Вам нічого боятися, якщо ваша машина застрахована. Почувши про це, “підстава” відразу ж ретирується, тому що їй ніяк “не посміхається” зустрітися з адвокатами страхової компанії і її службою безпеки. Співробітникам останньої буде зовсім нескладно навести довідки про членів екіпажу “підстави”, а така “засвітка” бандитам зовсім не потрібна.

Інші поради:
Маневрирование при уходе от ДТП - правовые аспекты
Превышение сорости движения - комментарий юриста
Освидетельствование на алкогольное опяьянение - комментарий юриста
Советы юриста по поведению при ДТП
Советы при оформлении ДТП
Создание аварийной обстановки - защита от ложных обвинений

Новости мотострингеров


Банковские истории ® Банковские истории ®
http://bank-stories.blogspot.com/
Карта путешественника ®Карта путешественника ®
http://russo-tourism.blogspot.com/
Всё про Киев, маршруты, достопримечательностиВсе про Киев (Киев-Weekend):
http://kiyv.blogspot.com/
Weapon & Security, Оружие и безопасность, МКПС, ICPSОружие & Безопасность ®
http://psm-r.blogspot.com/

Как Вы считаете, для того чтобы безаварийно ездить, важнее всего: